Tips om zelf een Moordspel te organiseren

10 tips voor het organiseren van je eigen moordspel
Een moordspel, kun je dat ook zelf bedenken of is dat heel erg moeilijk? Het antwoord.. heel eenvoudig is het niet, maar met een paar instructies kun je zelf heel goed een moordspel organiseren. Geen zin om zelf aan de slag te gaan - dan kun je bij Avonturenbeer een Moordspel downloaden. Hier zijn de tips om zelf aan de slag te gaan:
- Thema: Kies een thema voor het moordspel. Het kan bijvoorbeeld een detective- of een misdaad thema zijn.
- Variant Moordspel: Bedenk hoe je het spel wil spelen. Speel je het tijdens een diner, tijdens een dansfeestje, virtueel via Zoom, of wellicht later in de avond met een groepje vrienden.
- Karakters: Maak een lijst van de personages in het spel en geef ze elk een unieke persoonlijkheid.
- Motief : Zorg ervoor dat elk personage een motief heeft om de moord te plegen.
- Verbinding tussen de karakters: Wat zijn de relaties tussen de verschillende personages.
- Locatie: Kies een geschikte locatie voor het spel, bijvoorbeeld een landhuis, een hotel of een kasteel.
- Script: Schrijf een script voor het spel. Het script moet de spelers stap voor stap door het verhaal leiden.
- Aanwijzingen: Voeg aanwijzingen toe aan het script die de spelers helpen de moord op te lossen. Zorg ervoor dat de aanwijzingen niet te gemakkelijk of te moeilijk zijn.
- Uitnodiging en persoonlijke info: Maak een uitnodiging voor het feestje, en bereid de persoonlijke scripts voor zodat je gasten per ronde weten wat ze moeten doen.
- Beloningen: Zorg voor leuke beloningen voor de winnaar en voor degenen die het meest bijdragen aan het oplossen van de moord.
1 - Bedenk een thema voor je moordspel
Je begint met het thema, waar gaat het verhaal over. Het thema is de kapstok voor je feestje en moet dan ook goed aansluiten op de behoefte van je doelgroep. Ga je een spel spelen met tieners, kom dan niet met het wilde westen of cowboys. Een leuk thema voor tieners sluit aan op hun leefwereld. Denk aan social media, influencers of games. Zo zijn hier nog een aantal voorwaarden voor je thema.
- Intrigerend: Het thema moet de interesse van de spelers wekken en hen willen betrekken bij het verhaal.
- Relevant: Het thema moet passen bij de setting en de locatie van het moordspel, zodat het spel realistisch aanvoelt.
- Uniek: Het thema moet onderscheidend zijn en niet te vaak gebruikt worden, om het spel spannender te maken en het verhaal verrassender.
- Flexibel: Het thema moet genoeg ruimte bieden voor creativiteit, zodat de spelers het verhaal kunnen aanpassen en hun eigen ideeën en strategieën kunnen uitwerken.
- Geschikt voor het publiek: Het thema moet passen bij het publiek, de leeftijd, de interesses en de verwachtingen van de spelers. Zo moet een moordspel voor kinderen op een andere manier worden ontworpen dan een spel voor volwassenen.
Voorbeelden voor een thema voor een moordspel zijn: Een moord in het voetbalelftal, een moord op een cruise schip, OMG, de influencer is vermoord, de vermissende TikTokker, Moord in het familieweekend, Casino, Moord op de camping, Moord op de geheim agent, etc.

2 - Welke variant van een moordspel ga je spelen?
Je kunt een moordspel op verschillende manieren spelen. De variant die je kiest bepaalt de opzet van je spel. Een aantal voorbeelden:
- Dinner Party - speel je het moordspel tijdens een diner? Hou er dan rekening mee dat je gasten voor een groot deel aan tafel zitten. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om een lopend buffet neer te zetten. Spelers kunnen dan telkens een bordje eten ophalen om vervolgens in gesprek te gaan. Een alternatief kan zijn dat je bepaalde rondes speelt voor, tijdens en na het eten.
- Virtueel - speel je het spel online via Zoom of Teams dan gaat het vooral om de dialoog tussen elkaar en heb je minder aan fysieke attributen of hints. Kunnen deelnemers met elkaar in gesprek via break-out rooms of chat, of zit iedereen altijd bij elkaar in de ruimte. Goed om hier over na te denken.
- Avondspel - speel je het moordspel in de avond na een diner, dan hoef je geen rekening te houden met beperkingen. Je kunt dan prima het spel in verschillende rondes spelen en zo een avondvullend programma maken. Bedenk een leuke setting, zoals in een Saloon, op een Cruise Schip, in een Vliegtuig, op een oud Slot, of wellicht in een gevangenis?
3 - Wie wordt er vermoord, en welke karakters zijn er tijdens je spel
Als je weet waar het spel zich af gaat spelen en hoe lang je voor het spel hebt bedenk dan wie er vermoord gaat worden. Zodra je weet wie er dood gaat kun je aan de slag met het ontwikkelen van de karakters
- Bedenk de namen van de karakters. Je hebt naast het persoon dat vermoord is net zoveel namen nodig als dat je spelers hebt.
- Begin met de voornaam - als je niet weet hoeveel mannelijke / vrouwelijke spelers komen, probeer dan zoveel mogelijk unisex namen te bedenken. Denk eens aan Chris, Jesse, Robin, Kai, Alex, Devon, Dana, Kim, Morgan, Sam.
- Als je voornamen hebt, dan bedenk je er achternamen bij.
- Tenslotte bedenk je de rol van de karakters. Wat doet je karakter in het dagelijkse leven, of wat is de reden dat deze personen aanwezig zijn bij het moordspel.
- Voor ieder karakter maak je een rolbeschrijving. ChatGPT kan je hier heel goed bij helpen.
- Een aantal suggesties voor rollen:
- De butler
- Een jaloerse Ex
- Bankier
- Baas
- Eigenaar van het jachthuis
- Kasteelheer
- Broer/zus
- etc.
4 - Bedenk een motief voor ieder karakter
Ieder karakter in je moorspel moet een reden hebben om de moord te plegen. Dit vraagt wat denkwerk, maar het moet lastig worden voor de spelers om er achter te komen waarom de moord gepleegd is. Alleen als tijdens het spel alles bij elkaar komt is het mogelijk om de moordenaar aan te wijzen - dus lokatie, moordwapen, motief.\
Redenen om de moord te plegen:
- Geld - dit is vaak een hele goede reden om de moord te plegen. Als iemand dood gaat dan kan het zijn dat iemand een mooie erfenis krijgt, of een zakelijke deal ging niet goed en daar moest het slachtoffer voor boeten.
- Jaloezie - je slachtoffer is super succesvol en daar kan niet iedereen goed mee omgaan. De moordenaar is stikjaloers op het slachtoffer en daar moet iemand voor bloeden....
- Oepsje - het was niet de bedoeling om iemand te vermoorden en het was een ongelukje
- Macht - iemand kan heel machtig worden als het slachtoffer uit de weg geruimd is
- Rechtzetten - een moord kan gepleegd zijn om iets wat heel lang geleden gebeurt is, en dat moet rechtgezet worden.
5 - Wat zijn de relaties tussen de karakters?
Nu ieder karakter een reden heeft om de moord te plegen is het tijd om de personages te verdiepen. Als er maar 1 onderwerp speelt tijdens het spel zijn de karakters snel uitgepraat. Je maakt het spel leuker door meerdere verhaallijnen door elkaar te laten lopen.
- Wat heeft ieder karakter onlangs gedaan in relatie met het slachtoffer
- Waar was je personage op de tijd van de moord
- Welke relaties heeft je personage met andere personen die aanwezig zijn
- Welk geheim heeft je personage dat niet uit mag komen
- Geef je personage ook wat te doen gedurende het evenement - denk aan een aantal opdrachten
6 - Lokatie - waar speelt het zich af
Voordat je aan het meer gedetailleerde script begint heb je een lokatie nodig. In welke setting speelt het moordspel zich af. In een kasteel, een sauna, een bar/restaurant, of wellicht in de kantoortuin.
Als je er uit bent wat de lokatie van de moordzaak is, kun je deze details ook meenemen in je verhaal.
7 - Script
Je hebt nu alles om het script te gaan maken. Begin met een gedetailleerde beschrijving van het verloop van de dag tot en met de moord. Je stemt het gedrag van al je personages af op deze planning. Op het moment van de moord kan er maar 1 persoon aanwezig zijn geweest op de moordlokatie, en als je het goed plant zijn alle andere spelers dan elders.
Je kunt het moordspel in een aantal rondes spelen. Hier een opzet van een aantal mogelijke rondes. Iedere ronde heeft zijn eigen doel, en je komt steeds een stapje dichter bij de ontknoping.
- Kennismakingsronde: Iedereen komt binnen op het evenement en je vertelt dat er een moord is gepleegd. Iedereen maakt kennis met elkaar op basis van een eerste profielbeschrijving die alle deelnemers hebben gekregen.
- Ondervragingsronde: In deze ronde gaat iedereen aan de slag met het ondervragen van de medespelers. Je geeft wat meer informatie over de moordzaak - bijvoorbeeld informatie die de politie heeft gevonden op de mobiel van het slachtoffer. In deze ronde maak je bijv. ook aan de dader bekend dat hij/zij de dader is. De personages moeten proberen om achter het motief te komen van de andere personen en proberen zicht te krijgen op het tijdspad.
- Ontknoping. Je geeft nog een laatste hint, en na een minuuut of 10 spelen moeten de spelers aan elkaar uitleggen wie ze denken dat de moord heeft gepleegd.
8 - Aanwijzingen
Gedurende het spel kun je een aantal aanwijzingen / clues ten tonele laten verschijnen. Deze aanwijzingen kunnen helpen om de moordenaar te vinden. Denk bijvoorbeeld aan:
- Een aantal Appjes uit de telefoon van het slachtoffer worden bekend gemaakt.
- De postkoets komt langs en deelt pakketjes uit
- Een liefdesbrief wordt gevonden
- Er wordt een deel van een schatkaart gevonden
- Een pagina uit een dagboek ligt ergens op de grond
9 - Uitnodiging en persoonlijke informatie
Als je script en je spel klaar is dan is het tijd om de uitnodigingen te maken. Begin met een save de date om er voor te zorgen dat het moordspel bij iedereen in de agenda staat. Vervolgens maak je een persoonlijke uitnodiging waarin je beschrijft welke rol de genodigde gaat spelen. Voor iedere rol stuur je een duidelijke rolbeschrijving mee. Denk ook aan tips hoe de personages zich moeten verkleden tijdens het feestje.
Vervolgens maak je voor ieder personage een setje informatie dat bij iedere ronde uitgedeeld moet worden. Dit kun je bijvoorbeeld in een envelop stoppen met daarop de naam van het personage.
10 - Winner, winner, chicken dinner
Bedenk een leuke prijs voor de winnaar(s). Dit kan een mooie oorkonde zijn, of iets lekkers. Je kunt daarnaast ook nog prijzen bedenken voor de personages die zich het mooist hebben verkleed.
Moordmysteries van Avonturenbeer
Kant-en Klare Moordmysteries voor thuis
Handige tips, maar best een boel werk om zelf een moordspel te bedenken en te organiseren. Avonturenbeer heeft het moeilijke werk voor je gedaan en je kunt hier een moordspel downloaden.
Bepaal zelf met hoeveel spelers je wil gaan spelen en download de variant tot 8 spelers, of de variant tot 12 spelers. Je krijgt instructies hoe het spel voor te bereiden, informatie die je opstuurt naar alle deelnemers en instructies die je de deelnemers tijdens het spel geeft.
Speel het moordspel in zo'n 3 uur met een groep tieners.
- Kant-en-Klaar Moordspel
- Van 6 tot 12 spelers
- Uitnodigingen om op te sturen
- Beschrijving van karakters
- Instructies voor ieder van de 3 rondes
- Heldere uitleg voor de spelbegeleider
OMG de Influencer is vermoord!
OMG De Influencer is vermoord is een Moordspel voor 6 tot 12 tieners vanaf 14 jaar. Er is een variant voor 6-8 personen en een variant voor 8-12 personen.
Influencer Nicky heeft 1 miljoen volgers op Insta en dat is reden voor een feestje. Jij bent er ook bij – dit feestje is namelijk voor de inner circle van Nicky. Alle grootheden uit de influencer wereld zijn er bij. Tot…. bekend wordt dat Nicky helemaal niet zal verschijnen deze avond, zij is dood gevonden. De moordenaar bevindt zich tussen de gasten. Niemand mag naar huis tot de moordenaar is gevonden.
- Vanaf 14 jaar
- Levensecht scenario
- 3 tot 3,5 uur speeltijd
- Leuk om te spelen rondom een diner / buffet
- Moeilijkheid: Medium
-
Moordmysterie voor tieners – OMG de Influencer is vermoord
Prijsklasse: € 17,95 tot € 20,95 Opties selecteren Dit product heeft meerdere variaties. Deze optie kan gekozen worden op de productpagina
Moord in de Bibliotheek
Moord in de Bibliotheek is een moordmysterie voor 6 tot 12 tieners vanaf 14 jaar. Er is een variant voor 6-8 personen en een variant voor 8-12 personen.
Er is een moord gepleegd in de bibliotheek Het slachtoffer is Meneer Slijmerd - beheerder van de bibliotheek en een onvriendelijke en gemene man. Alle deelnemers aan dit moordmysterie zijn verdacht. Iedereen heeft onlangs een fikse ruzie gehad met Meneer Slijmerd en heeft een motief om hem iets aan te doen.
De kinderen spelen een rol tijdens dit moordmysterie en proberen de dader te ontmaskeren. Eén van de deelnemers is de dader en gaat er alles aan doen om niet gepakt te worden.
- Vanaf 10 jaar
- Scenario houdt rekening met jonge leeftijd
- 3 tot 3,5 uur speeltijd
- Leuk om te spelen als tienerfeestje
- Moeilijkheid: Makkelijk
-
Moordmysterie voor tieners – Moord in de Bibliotheek
Prijsklasse: € 17,95 tot € 20,95 Opties selecteren Dit product heeft meerdere variaties. Deze optie kan gekozen worden op de productpagina