DIY – zelf een escapegame maken voor thuis

Zelf een escapegame maken?

Zelf een escapegame maken voor een feestje, als activiteit voor een buitenschoolse opvang, of voor je gezin? Hier vind je een aantal tips en tricks.

Wat is een escapegame

Een escapegame is een escaperoom voor thuis. Tegenwoordig zijn de meeste escaperooms super professioneel ontworpen en ingericht. Je krijgt echt een wow ervaring waarin je probeert om binnen een uur uit een kamer of meerdere kamers te ontsnappen. Bij een escapegame probeer je iets vergelijkbaars thuis te organiseren. Niet noodzakelijk met dezelfde props maar wel met leuke puzzels.

Een escape game (of exit game, escaperoom) is een interactief spel dat je speelt met een of meerdere groepjes waarbij je samen puzzels, raadsels en uitdagingen aangaat binnen een bepaalde tijd.

Escapegame

Een escape game (of exit game, escaperoom) is een interactief spel dat je speelt met een of meerdere groepjes waarbij je samen puzzels, raadsels en uitdagingen aangaat binnen een bepaalde tijd.

Kies een leuk thema of onderwerp

Zonder een leuk thema is een escapegame niets meer dan een verzameling puzzels, raadsels en opdrachten. Je thema is wat je escapegame speciaal maakt. Denk aan een leuk thema wat bij je doelgroep past en zorg er dan voor dat alle puzzels gerelateerd zijn aan het thema.  Een aantal voorbeelden -

  • Cluedo - ofwel een moordmysterie. Er is iemand vermoord en je moet achterhalen wie het waar, wanneer en met welk moordwapen heeft gedaan
  • Schatzoeken - er is een schat kwijtgeraakt, en je moet samen de schat zien te vinden door een aantal puzzels op te lossen
  • Vind de dader - gerelateerd aan cluedo, maar er hoeft natuurlijk niet altijd iemand te overlijden. Zo moet je in 'Ontsnapt uit de dierentuin' op zoek gaan naar de dader die alle hokken van dieren heeft opengemaakt.
  • Tijdreizen - maak een reis door de tijd en reis door verschillende eeuwen.
  • Avonturenthema - ontdek de schat van de Farao, help Indiana Jones, red de wereld, etc. ga helemaal los!

Hoeveel 'kamers' ga je inzetten?

Als je met meerdere groepjes wil spelen dan is het handig om een escapegame te maken met meerdere kamers. Denk aan de woonkamer, keuken en twee slaapkamers. Je kunt dan 4 groepjes tegelijk aan het werk zetten.

In iedere kamer los je een deel van de puzzel op, en alleen als je alle 4 kamers opgelost hebt, kun je de eindschat oplossen.

Een ander alternatief is dat je niet met kamers werkt, maar dat je een grote puzzel gezamenlijk op gaat lossen.

Bedenk de 'flow' van je escapegame

Als je je eigen escapegame ontwerpt is het goed om na te denken over de flow van je spel. Bij een goed ontworpen spel krijg je telkens nieuwe oplossingen die je een stapje verder brengen. Dat betekent dat je niet direct alle puzzels op kunt lossen, maar dat je begint bij een puzzel en dan een aanwijzing krijgt waarmee je de volgende puzzel kunt oplossen. Door allerlei oplossingen met elkaar te combineren lukt het dan uiteindelijk om een grotere puzzel op te lossen.

flow escapegame

Maak je escapegame interactief

Als je zelf een escapegame maakt voor thuis dan kun je voor de eindoplossing prima iets doen met een kistje en een slotje met een code. Je kunt ook interactief aan de slag door een digitale deur te maken waar een code op zit. Hier vind je een helder voorbeeld hoe je met wat simpele HTML een pagina maakt. Kom je er niet uit, laat het me dan even weten dan stuur ik je een voorbeeld HTML pagina op die je dan kunt knippen en plakken. Interactiviteit kun je ook inzetten door bijvoorbeeld een geluidsfragment of een video te laten zien wat gekoppeld is aan een puzzel.

Je komt vervolgens op de pagina met je deur via een QR-code, en die hang je aan de muur, of stop je in je escaperoom boekje. Hieronder een voorbeeld hoe zo'n pagina er dan uit komt te zien.

voorbeeld qr-code

Maak alle puzzels

Heb je bedacht hoeveel kamers, hoe de flow van je spel er uit komt te zien, wat je online en wat je offline wil gaan doen - > dan is het tijd om de puzzels te gaan maken.

Denk nog niet direct na over hoe de puzzels er uit komen te zien, maar begin gewoon met bouwen. Ik begin vaak gewoon, en kijk dan of de puzzel logisch in elkaar zit. Ik begin in kamer 1, dan 2, 3, etc. en zodra ik voor de meeste kamers puzzels klaar heb ga ik weer terug naar de eerste kamer om te kijken of het nog steeds logisch in elkaar zit.

Zijn de puzzels op orde, dan is het tijd om de look en feel te fixen. Vaak helpt het om een kleine bibliotheek met plaatjes te maken die je kunt hergebruiken. Denk aan Mister X, een spion, of een verteller die je inzet in je verhaal, etc.

Tips voor puzzels voor een escapegame

Doolhof

Maak een doolhof met verschillende begin en eindpunten. In het doolhof verstop je letters of cijfers die je alleen kunt vinden als je op de juiste wijze het doolhof binnen gaat. Je moet eerst een andere puzzel oplossen voordat je dit kunt doen.

Onzichtbare inkt

Met melk of citroensap kun je een boodschap op een blaadje schrijven. Deze boodschap wordt alleen zichtbaar als je het blaadje boven een vlam houdt.

Verstop een oplossing

Plak een oplossing onder tafel en zorg ervoor dat de spelers via een andere puzzel achterhalen waar de oplossing ligt.

Morse code

Morse code bestaat uit punten en strepen. Daar kun je op verschillende manieren mee uit de voeten. Zo kun je een geluidsfragment of video maken waarin je korte en lange signalen laat terugkomen. Het voorbeeld in de link laat apen zien die kort of lang schreeuwen. Je kunt ook een puzzel maken met korte en lange visuele beelden zoals dikke en dunne strepen in een streepjescode.

Spiegelbeeld

Schrijf je instructies in spiegelbeeld. Pas als je de tekst voor de spiegel houdt kun je lezen wat de opdracht is.

Verstop de oplossing in een tekst

Denk bijvoorbeeld aan een wikipedia achtige beschrijving van een dier of een gebouw waarin je bepaalde woorden laat terugkomen die op volgorde staan. Een alternatief is dat je een andere puzzel hebt die aangeeft dat je een bepaald woord uit de laatste paragraaf uit de tekst moet hebben.

Woordpuzzels

Denk aan kruiswoordraadsels, zweedse puzzels, het vertalen van teksten via een geheime code, het opzoeken van fouten in teksten, etc.

Zoek de verschillen

Maak twee plaatjes waarbij er een aantal verschillen zijn tussen de plaatjes. Hoeveel verschillen zijn er, en dat is de oplossing van de puzzel.

Hoeveel puzzels heb je nodig?

Je hebt voldoende puzzels nodig, maar niet teveel en niet te weinig. Voor een escapegame thuis kies ik er vaak voor om 4 tot 5 puzzels per kamer neer te leggen. Dit zijn dan vaak 2 tot 3 makkelijke en 1 tot 2 moeilijke puzzels. Zorg er ook voor dat wanneer je meerdere kamers maakt, het oplossen van iedere kamer ongeveer even lang duurt.

Testen, testen, testen

Het kan er zo mooi uit zien op papier, maar er gaat niets boven praktijkervaring. Ga het spel testen met een doelgroep zoals je eigen kinderen, of ga langs bij een bso, of vriendengroep. Gaat alles goed, begrijpt iedereen wat er verwacht wordt of moet je hier en daar nog wat tips toevoegen.

Laat een reactie achter